Tagit mig vatten över huvudet?

Nu börjar jag nog bli lite för tokig i det här med växter!
För närvarande har jag åtta Capsicumplantor och en Ipomoea Tricolor som växer. Förhoppningsvis får jag lite chilifrukter och fin blomning på min Ipomoea =)

Men utöver detta har jag endast idag dragit hem ett obscent antal penséer som skolan lämnat ut för villiga människor att ta hem gratis. Än så länge står de i en papperspåse på balkongen (som är inglasad) med en tidning över. Men jag ska nog sätta ett par av dem i kruka imorgon.

Fast det tar inte slut än... Jag har också en massa små fröer i jorden, och väntar på en leverans av fem sorter till.

Så det som finns i "backen" just nu är:
Passiflora (Passionsblomma)
Strelitzia Reginae (Papegojblomma)
Chamaedorea Seifrizii (Bambupalm)
Pelargonium Inodorum (Vildpelargon)
Capsicum Chinensis (Chilipeppar, Habanero)
Persea Americana (Avocado)
Mimosa Pudica (Rör-mig-ej)
Philodendron Bipinnatifidum (Fjäderkalla)
Ficus Benjamina (Benjaminfikus)

Och på ingång är:
Camellia Japonica (Kamelia)
Arachis Hypogaea (Jordnöt)
Coffea Arabica (Kaffe)
Carica Papaya (Papaya)
Physalis Peruviana Edulis (Physalis, Gyllenbär)

De som redan såtts är främst menade att bli krukväxter för prydnad, utom de som uppenbart är för frukt, och av nån anledning lyckades jag nästan bara välja långsamt groende fröer...

De inkommande valde jag för att de växer rätt snabbt och ska bära fina frukter, utom Camellia Japonica då.
Men jag såg den på Bergianska och blev förälskad. Om Camellian var en kvinna hade jag friat innan vi utväxlat namn...

Såhär kan den se ut i blom:
'Dr Tinsley'

Den är otrolig. Detta är en Camellia Japonica 'Dr Tinsley'.
Visst är det hög wow(!)-faktor på den?

Om det blir något av mina fröer ska jag hålla plantorna kära, så kära...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0